ULU TIRAM, JOHOR, 1 September 2021: Kulim (Malaysia) Berhad meraikan ulang tahunnya yang ke-88 dengan memperkenalkan pelan transformasi lima tahunnya untuk menjadi pemain perniagaan tani terkemuka.
Sebagai sebahagian daripada rancangan itu, Kulim menyasarkan untuk mengukuhkan perniagaan terasnya, mencipta pertumbuhan baharu, meningkatkan kecemerlangan operasi di seluruh Kumpulannya, dan membuka laluan kepada Tawaran Awam Permulaan (IPO) pada 2024.
Mohd Faris Adli Shukery, Pengarah Urusan Kulim (Malaysia) Berhad, berkata antara tugasnya selepas menyertai Kulim pada Oktober tahun lalu adalah memperkemas hala tuju strategiknya.
"Matlamat saya adalah untuk Kulim mengukuhkan kedudukannya sebagai pemain perniagaan tani terkemuka dan mewujudkan bukan sahaja warisan yang mampan tetapi juga organisasi yang menguntungkan yang dibina di atas kepercayaan dan asas yang betul untuk generasi akan datang," kata Mohd Faris pada taklimat media Kulim sempena Ulang tahun Kulim ke-88.
Mohd Faris berkata penyelarasan struktur perniagaan termasuk pelupusan perniagaan dan aset bukan teras, pemberhentian syarikat yang tidak aktif atau tidak aktif, dan penambahbaikan struktur organisasi, yang dijangka siap menjelang akhir tahun.
Beliau berkata sambil berkembang ke Huluan, tanaman bernilai tinggi dan kawasan pertumbuhan baharu - khususnya pertanian pintar atau bersepadu dan pengurusan ternakan, Kulim juga menceburi aktiviti hiliran yang boleh menangkap margin keseluruhan rantaian nilai.
"Walaupun berdepan cabaran pandemik Covid-19, Kulim mencatatkan pertumbuhan pendapatan sebanyak 17% daripada RM1.21 bilion pada 2019 kepada RM1.41 bilion pada 2020," kata Mohd Faris sambil menambah bahawa ia adalah hasil daripada tenaga kerja yang berdaya tahan Kulim. , dibantu oleh program pendigitalan di bawah pelan transformasi.
"Kami melaksanakan sistem baharu untuk sistem pengurusan, operasi, pentadbiran dan perakaunan yang dipertingkatkan, serta meningkatkan lagi mekanisasi dan automasi dengan melabur lebih banyak dalam jentera," kata Mohd Faris.
Beliau berkata kunci kepada transformasi yang berjaya adalah melalui mengiktiraf usaha pekerjanya, dibantu oleh pendigitalan dan mekanisasi untuk meningkatkan produktiviti. Sambil berbuat demikian, Kulim juga komited terhadap prinsip Alam Sekitar, Sosial & Tadbir Urus (ESG) dan mengiktiraf kepentingan ESG di seluruh organisasinya.
"Kami komited terhadap pensijilan RSPO dan MSPO, melabur dalam inisiatif Tenaga Boleh Diperbaharui dan bekerjasama dengan kumpulan biodiversiti, untuk meningkatkan kesedaran tentang isu alam sekitar. Kulim juga menjalankan inisiatif pembangunan komuniti melalui institusi dan program untuk komuniti, kanak-kanak dan pendidikan, kebajikan rakyat. , infrastruktur, budaya dan agama. Syarikat itu juga komited terhadap integriti, Kulim telah berjaya mendapat akreditasi Sistem Pengurusan Anti-Sogokan ISO 37001:2016 ("ABMS") oleh SIRIM pada 4 Jun 2021," kata Mohd Faris.
Pada majlis itu, Mohd Faris turut mendedahkan logo baharu Kulim dan video korporat sebagai sebahagian daripada usaha penjenamaan semulanya untuk menggambarkan Kulim yang lebih kukuh dan menonjol sebagai sebahagian daripada Korporat Malaysia.
Kulim turut melancarkan kempen #kulim88 dan #kulimpeduli untuk membantu mereka yang terjejas akibat wabak itu. Kempen #kulim88 berakhir pada 29 Ogos manakala #kulimpeduli bermula akhir bulan ini sehingga akhir Disember. Kempen ini menyasarkan untuk membantu 1,500 penerima di Malaysia. Kedua-dua inisiatif ini adalah kerjasama dengan pelbagai yayasan iaitu MyFundAction, Yayasan JCorp dan agensi strategik Johor tempatan yang lain.